12 February 2008

Tom goes LA

Jonge Belg aan het hoofd van topreclamebureau in L.A.




Na de pogingen van filmregisseur Erik Van Looy en basketballer Didier Mbenga is het nu aan Antwerpenaar Tom Van Daele om het waar te maken in Los Angeles, big city of dreams. De 27-jarige reclamemaker wordt creatief directeur van TBWA/Chiat/Day, een van de grootste en hipste reclamebureaus van de VS.




TBWA/Chiat/Day bedacht 1984, de revolutionaire reclamespot van Apple, die aanvaard wordt als de beste spot aller tijden. 'Het bureau is het rebelse buitenbeentje van de reclamesector', vertelt Tom Van Daele.

TBWA Worldwide is een van de grootste netwerken van reclamebureaus ter wereld, met meer dan 250 kantoren in 75 verschillende landen. Het grootste en hipste daarvan is TBWA/Chiat/Day, dat vanaf 1995 deel ging uitmaken van het TBWA-netwerk. TBWA Worldwide werd vorig jaar verkozen tot Agency network of the year.
"En van dat bureau word ik nu creatief directeur", vertelt Tom Van Daele, niet zonder trots. TBWA/Chiat/Day ontstond in 1968, toen de kleine kantoortjes in Californië van Jay Chiat en Guy Day samensmolten. In 1984 maakten ze een reclamespot die voor het eerst en enige keer werd uitgezonden tijdens de Super Bowl in de VS. Daarna zou reclame maken nooit meer hetzelfde zijn. In die spot, geregisseerd door Ridley Scott, slingert een loopster een hamer in een gigantisch tv-scherm dat Big Brother, uit het boek 1984 van George Orwell, moest voorstellen. De spot van Apple, die de wereld liet kennismaken met Macintoshcomputers, wordt nog altijd beschouwd als de beste aller tijden.

Vijf jaar later werd TBWA/Chiat/Day in de VS uitgeroepen tot Advertising agency of the decade. Vandaag heeft het klanten als Nissan, Visa en - nog altijd - Apple. Het kantoor vlak bij Venice Beach, een mekka voor hippies, die zowat de sfeer van het bureau verpersoonlijken, is ontworpen door architect Frank Gehry, die ook de Walt Disney Concert Hall in L.A. en het Guggenheim Museum in Bilbao tekende.
"Om het gebouw binnen te komen moet je door een lange tunnel wandelen", vertelt Van Daele. "Net alsof je daarna in een andere wereld stapt. Je komt in een stad op zich, waarin bijna 700 mensen werken. Centraal in het midden ligt central park, een groot park met een basketbalplein. In de jaren zestig lag het mekka van de advertentiewereld op Madison Avenue in New York. TBWA/Chiat/Day was het eerste bureau van de westkust dat bewees dat creatieve reclame ook buiten the big apple mogelijk was. Hun logo is een piratenvlag, omdat ze nog altijd beschouwd worden als het rebelse buitenbeentje van de Amerikaanse reclamesector: de hippies van Venice Beach tegenover de mannen in maatpak van New York."

Miami Ad School

Tom Van Daele groeide op in Beveren-Waas. Hij studeerde aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel en volgde een extra jaar grafische vormgeving aan The Arts Institute in Bournemouth in Groot-Brittannië. Tussendoor liep hij op eigen houtje twee keer stage in San Francisco. Na zijn studies ging hij aan de slag bij de Brusselse vestiging van het reclamebureau Ogilvy. Vandaaruit volgde hij een collega naar het Antwerpse bureau 10 Advertising. Als student al richtte hij newcreatives.be en later ook newcreatives.com op, een internetplatform waarop toekomstige reclametalenten hun werk presenteren. Van Daele stapte ook zelf naar de mensen achter de Miami Ad School, een gerenommeerde opleiding voor wie het wil maken in de reclamesector, met vestigingen in wereldsteden als Miami, New York, Madrid en Hamburg. Hij engageert zich nu voor de scholieren die een stage willen lopen in een Belgisch reclamebureau.

Op zijn 25ste werd hij door Guillaume Van der Stighelen en André Duval gevraagd om mee te helpen hun nieuwe kantoortje in New York te openen. In november vorig jaar gingen beide partijen uit elkaar. "Op een aantal cruciale punten over hoe we de toekomst van het bureau zagen, verschilden onze meningen te veel. Was dat niet het geval geweest, dan zat ik daar waarschijnlijk nog. Maar op een bepaald moment hebben we rond de tafel gezeten en beslist dat het niet langer ging. En ik weet: als er een deur sluit, gaat er een grotere open. Ik zal niet beweren dat ik blij ben dat ik weg ben bij Duval Guillaume, want ik heb daar graag gewerkt. Maar als ik zie wat ik nu kan doen, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik er klaar voor ben. Mijn hele leven al ben ik op zoek gegaan naar inspiratie. Die vind je niet enkel binnen de Belgische grenzen."

> previous post
> via DeMorgen

1 comment: