Every year LG&F pulls a leg within' the Belgian advertising circles and society... and this year they're pulling it again.
True or false? Remember last years pull...?
"Ik wil jullie persoonlijk op de hoogte brengen van een beslissing die Christophe, Paul, Luc, Carola en ik genomen hebben. LG&F zal per 1 januari 2008 niet meer deelnemen aan creatieve awards, in binnen- en buitenland. We hebben hier maanden over nagedacht in de post-DDB periode. Voor ons is dit de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie. Dus geen provokatie, aan wiens adres dan ook.
Creatieve awards zijn jarenlang een benchmark, een zweepslag, een inspiratiebron geweest. Met als gevolg: niet alleen wat roem en respect voor onszelf, maar in vele gevallen ook beter werk voor de klanten.
Vandaag beginnen die awards, zo voelen wij het aan, contraproductief te werken.
Ze zijn vandaag minder een benchmark en inspiratiebron (veel werk kennen we trouwens voor het verschijnt op de awards) dan wel een industrie in de industrie. Het aantal awards is vandaag niet meer te tellen. Waaruit dan weer hitparades, Gunn-reports, en rankings volgen. Met aandacht tot ver buiten de vakbladen. En dus met een 'virtueel' economisch belang. Het is een markt in de markt geworden. Waarin je, zoals een
sterrenrestaurant, een plaats verwerft en verdedigt.
Wij willen vandaag die Michelin-sterren van de reclame laten voor wat ze zijn. Om ons zonder zelf opgelegde druk te concentreren op de merken van onze klanten.
Omdat we niet willen dat we, it's all human, als bureau onze eigen klant worden.
Omdat we niet willen dat talent om de verkeerde redenen bij ons solliciteert, namelijk om awards te winnen. Omdat we niet willen dat klanten om de verkeerde redenen een sterk idee niet kopen. Omdat zij denken dat we er ons eigen belang mee willen dienen. Omdat iemand dat knap idee niet eens durft voorstellen, omdat er ooit
een campagne in Singapore is geweest dat daar toch een klein beetje op leek.
Omdat we een grotere kick krijgen van kranten en journaals die spreken over prostaatproblemen dankzij een manneke pis die niet plast maar druppelt, dan van een award voor dat idee. Omdat een kast vol awards je de valse indruk geeft dat je een goed jaar had.
Omdat we op tijd willen zien hoe fundamenteel ons vak verandert, en dat
kan niet als we naar onze eigen navel kijken. Omdat we het vandaag zo goed doen in al die rankings. Er is geen beter moment om jezelf in vraag te stellen. Je moet een dak repareren als de zon schijnt.
Nogmaals, wij willen geen voorbeeld stellen of een controverse uitlokken.
Wij vinden gewoon voor onszelf dat we dit moeten doen.
Alvast een plezierig eindejaar toegewenst.
Marc Fauconnier"
Als't in de krant staat, zal't wel waar zijn he?
ReplyDelete;-)